In de Telegraaf van 10 september stond een artikel over hoe De Rotterdamse Zaak momenteel de ondernemer in nood helpt:

Zichtbaar uit de crisis

Veel bedrijven zitten door de Coronacrisis in de problemen. In Rotterdam werken oud-ondernemers en studenten samen om ondernemers in nood er bovenop te helpen. Bijvoorbeeld met het op orde brengen van de administratie, maar vooral door een luisterend oor te bieden.

“Ondernemers die bij ons aankloppen zitten vaak diep in de put”, vertelt ondernemerscoach Jos Jans van het Ondernemersklankbord. “Onze belangrijkste taak is om hen wakker te schudden, ze uit de negatieve spiraal te halen.” Dat doet het Ondernemersklankbord samen met de gemeente Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam Business School binnen De Rotterdamse Zaak.

Door de Coronacrisis neemt het aantal ondernemers dat aanklopt voor hulp toe. “We voeren allereerst een intakegesprek met de ondernemer,” legt Jans uit. “Om te kijken of en hoe we kunnen helpen.” Niet alle ondernemers zijn te helpen: “Soms hebben ze vijf jaar lang geen administratie bijgehouden. Dan moet je concluderen dat iemand niet geschikt is voor het ondernemerschap en adviseren we zo iemand ook om te stoppen.”

Accountancy-student Esther Nijhuis ziet ook ondernemers langskomen die geen vertrouwen meer hebben in de gemeentelijke instanties: “Zij laten daardoor geld waar ze recht op hebben liggen. We hebben de afgelopen tijd diverse ondernemers kunnen helpen bij het aanvragen van de TOZO- en andere steunmaatregelingen. Om bijvoorbeeld een BBZ-krediet aan te vragen moet de ondernemer de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar kunnen overleggen. Plus een doorstartplan. Wij helpen ze daarbij.

De meeste ondernemers raken door oorzaken van buitenaf in de problemen. Zoals de coronacrisis. Horecaondernemer Jan Duizendstra klopte in mei vorig jaar bij de gemeente aan voor hulp. Hij is blij dat zijn hulptraject nog liep toen de coronacrisis uitbrak. “Dat heeft mij er doorheen geholpen”, vertelt de uitbater van restaurant Ome Jannes in Spijkenisse. Duizendstra startte in december 2018, maar het geluk lachte hem niet meteen toe: “We kregen te maken met een bedrijfsongeval, een inbraak en blikseminslag waardoor de vriezer ontdooide en we alle handel konden weggooien.” Nog geen halfjaar na de opening hijgden de schuldeisers hem in de nek: “Daar begin je natuurlijk geen zaak voor.” Een coach van het Ondernemersklankbord ging in gesprek met de schuldeisers. “Als ondernemer ben je er te emotioneel bij betrokken, zij zijn veel zakelijker,” stelt Duizendstra.

Balanceren
Het meest waardevol aan hulp noemt Duizendstra het buiten de kaders leren denke:”Mijn coach leerde mij dat ik verder moest kijken dan mijn eigen zaak. Dat je ls ondernemer moet balanceren op de grens met wat wel en niet mag. Lef tonen. Zonder dat advies had ik half maart, toen verteld werd dat de horeca dicht moest, mijn wereld zien instorten. Nu gebeurde het tegenovergestelde: ik ben meteen achter de computer gaan zitten en heb via Facebook en Instagram bekend gemaakt dat we in de omgeving Rotterdam overal bezorgden, tot in de cabine van vrachtwagens in Europoort toe.”

Hoewel de horeca een van de zwaarst getroffen sectoren is in de coronacrisis, weet Ome Jannes nog een omzet van ongeveer 70% te behalen. Duizendstra:” Daar heeft De Rotterdamse Zaak zeker bij geholpen. Door alle stress bij mij weg te nemen en de administratieve zaken op zich te nemen, heb ik me volledig kunnen concentreren op andere zaken, zoals het bouwen van een groot terras en catering.”

Klanten
Creatief denken is volgens ondernemerscoach Jans de enige manier om de coronacrisis te boven te komen: “Voor veel bedrijven is het een ramp. Dat is gewoon zo. Maar het helpt niet om mee te gaan huilen. Het gaat erom dat je klanten binnenhaalt. Dat je je gezicht laat zien. Alleen op die manier kun je omzetgroei realiseren.”